Felieton red. naczelnego miesięcznika "Lek w Polsce"
Felieton wakacyjny przybierze inną postać, różniącą się od mojej pisaniny, do której Państwo przywykliście. Otóż postanowiłem wybrać kilka odpowiedzi na bardzo liczne pytania przychodzące do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, które stanowią ułamek wyboru korespondencji, jaką prowadzimy z Państwem, najczęściej dzięki mediom. Wybór obejmuje ostatnich kilka miesięcy. Pytania oczywiście nie są podpisane, a dane mogące ujawnić Autora – zatarte. Zaczynamy:
Pytanie (P):[…] Jak często rodzice zgłaszają NOPy [niepożądane odczyny poszczepienne]? Ile z tych NOPów klasyfikowanych jest jako ciężkie? Jak oceniacie Państwo świadomość lekarzy i rodziców na temat NOP? Czy system zbierania informacji o NOP działa skutecznie?
Odp. URPL [O]: URPL w ramach nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych zbiera zgłoszenia pojedynczych przypadków działań niepożądanych pochodzących m.in. od osób wykonujących zawód medyczny oraz pacjentów lub ich przedstawicieli ustawowych. Zgłoszenie tego samego przypadku wystąpienia NOP może być więc przysłane zarówno przez lekarza, do którego zgłosił się pacjent podejrzewający wystąpienie NOP, a także bezpośrednio przez samego pacjenta.
Pacjenci od listopada 2013 r. otrzymali prawo i możliwość zgłaszania działań niepożądanych bezpośrednio do Urzędu. Od tego czasu obserwujemy tendencję wzrostową zgłaszalności, ponieważ coraz więcej pacjentów jest świadomych swojego prawa do zgłaszania działań niepożądanych. Przyczyniają się do tego różne kampanie informacyjne prowadzone przez Urząd, jak i inne instytucje, również pozarządowe. Kampanie prowadzone przez Urząd mają na celu podnieść świadomość społeczeństwa na temat bezpiecznej farmakoterapii oraz podkreślić, jak ważnym jej elementem jest zgłaszanie powikłań polekowych. Obserwujemy już efekty dotychczasowej pracy. […] Należy podkreślić, że zwiększająca się zgłaszalność nie jest spowodowana zwiększonym ryzykiem stosowania szczepień, tendencja wzrostowa dotyczy wszystkich zgłoszeń od pacjentów. Dla porównania w roku 2015 pacjenci zgłosili 419 działań niepożądanych występujących po różnych lekach, w 2016 r. – 591, a w roku 2017 – 1068. Ta zwiększająca się liczba zgłoszeń świadczy o coraz większej świadomości pacjentów na temat ich praw, a nie o zwiększającym się ryzyku związanym ze stosowaniem leków.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki.
Sprawdź więcej ustawień plików cookie, aby zarządzać swoimi preferencjami.
Więcej informacji na temat plików cookie i przechowywania danych można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
Ustawienia cookies
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.