twitter
logowanie/rejestracja

Lek w Polsce

Światowy Dzień Owoców i Warzyw

16 października

Światowy Dzień Owoców i Warzyw to dobra okazja, aby zastanowić się nad ich obecnością w naszym jadłospisie. Zgodnie z zaleceniami instytucji zdrowia publicznego, każdego dnia powinniśmy spożywać min. 400 g warzyw, owoców oraz ich przetworów, najlepiej w podziale na 5 porcji. Jedną porcję może stanowić np. jedno jabłko, miseczka surówki, kilka małych owoców, talerz zupy warzywnej czy szklanka soku (200 ml). Mając na uwadze konieczność pogłębienia edukacji w temacie zdrowego odżywiania, Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła nadchodzący 2021 rok Rokiem Owoców i Warzyw. Warszawska iluminacja Pałacu Kultury i Nauki będzie jego symboliczną zapowiedzią.

Zaplanowana na 16 października 2020 r. iluminacja Pałacu Kultury i Nauki będzie wydarzeniem widowiskowym, ale też niosącym przekaz edukacyjny. Barwy świateł, które rozbłysną tego dnia na elewacji PKiN, zostały dobrane według dietetycznego klucza. Żółty/pomarańcz, czerwień, zieleń, fiolet oraz biel reprezentują 5 grup kolorystycznych owoców i warzyw. Każda z nich natomiast ma konkretne wiodące właściwości zdrowotne, ponieważ kolor jest powiązany z zawartością określonych składników odżywczych. Swoje cechy warzywa i owoce zawdzięczają m.in. naturalnym barwnikom: karotenoidom (grupa żółto-pomarańczowa), antocyjanom (grupa czerwona i fioletowa), chlorofilowi (grupa zielona), a także innym substancjom, takim jak np. flawanony czy olejki eteryczne (grupa biała).

Aby zapewnić organizmowi różnorodne, niezbędne fitoskładniki, warto spożywać owoce, warzywa i soki ze wszystkich 5 grup kolorystycznych. Na przykład pomarańczowa dynia, marchew, morele czy sok marchwiowy są źródłem ważnego dla wzroku beta-karotenu, który wspiera również nasz układ odpornościowy, sercowo-naczyniowy i ma udział w profilaktyce niektórych nowotworów. W czerwonych owocach i warzywach znajdziemy różne związki z grupy antocyjanów, uważane za jedne z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Antocyjany zwalczają wolne rodniki, przyśpieszające starzenie się komórek i zwiększające ryzyko zachorowania na nowotwory. Dużą ich ilość mają wszystkie czerwone i fioletowe owoce i warzywa, m.in. wiśnie, truskawki, czarne porzeczki, aronia, borówka. Warto też sięgać po czerwone jabłka, czerwoną cebulę i kapustę, bogate w cyjanidynę, która ochroni przed otyłością. Jedząc szpinak, sałatę, agrest czy ogórki, dostarczamy organizmowi chlorofil, który ma działanie  przeciwnowotworowe i duże ilości kwasu foliowego. Z kolei warzywa białe (czosnek, cebula), dzięki zawartości olejków eterycznych, wspierają leczenie przeziębień jako naturalny antybiotyk. Zawarte w nich flawanony (kalafior, pietruszka) działają natomiast antyoksydacyjnie, a przez to wspierają nasz organizm w walce z różnymi niekorzystnymi zmianami w naszym organizmie.

Organizatorzy owocowo-warzywnej iluminacji PKiN zapraszają do wspólnego świętowania wszystkich warszawiaków, a osoby spoza stolicy do śledzenia relacji z wydarzenia na profilu Apetyt na polskie na Facebooku. Iluminacja rozpocznie się 16 października 2020 r. o godzinie 19:00, a zakończy przed północą. Inicjatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. W jego realizację włączyło się też 16 partnerów – organizacji skupiających polskich producentów oraz przetwórców owoców i warzyw.

 

Administratorem bazy danych jest Medyk Sp. z o.o. NIP 5260204920 z siedzibą w Warszawie. Nasza polityka prywatności.
Informacje podane podczas rejestracji konta będą wykorzystane wyłącznie do umożliwienia Tobie zalogowania się i aktywnego korzystania z naszych portali: lekwpolsce.pl oraz gabinetprywatny.pl
Rejestrując się wyrażasz zgodę na wpisanie podanych danych do bazy danych.
Administratorem bazy danych jest Medyk Sp. z o.o. NIP 5260204920 z siedzibą w Warszawie. Nasza polityka prywatności.
Strona przeznaczona dla specjalistów - osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Strona używa pliki cookies, w celu polepszenia użyteczności i funkcjonalności oraz w celach statystycznych. Korzystając ze strony potwierdzasz swoje uprawnienia oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności. OK