2012-09-17 Aktualności

W latach 2012-2014 rynek produktów OTC w Polsce rozwijał się będzie w tempie ok. 3% średniorocznie. Chociaż dynamika wzrostu rynku będzie niższa niż w 2011 r., segment będzie notował dodatnie dynamiki, w przeciwieństwie do sprzedaży leków refundowanych. Tak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR „Rynek produktów OTC w Polsce 2012. Prognozy rozwoju na lata 2012-2014”.

W 2011 r. wartość rynku produktów OTC w Polsce (rozumiany jako sprzedaż apteczna i pozaapteczna leków i suplementów diety) wzrosła o 5% , do 7,9 mld zł. Po spadku o 3% w 2010 r., który był ogólnie słabym rokiem dla sektora farmaceutycznego, rynek przekroczył więc wartość z 2009 r. W latach 2012-2014 dynamika wzrostu rynku OTC również będzie dodatnia i według prognoz PMR oscylować będzie w granicach 3% rocznie. Spadek dynamiki w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. obserwowany będzie we wszystkich segmentach rynku OTC i wyniknie m.in. z wysokiej bazy z 2011 r., jak również z pogorszenia się sytuacji makroekonomicznej.

1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa refundacyjna, która wprowadziła najważniejszą zmianę w działaniu systemu refundacji w Polsce w ostatnich latach. Ustawa refundacyjna ma również pośredni wpływ na segment OTC. Doprowadziła m.in. do wzrostu marż na produkty OTC (po wprowadzeniu sztywnych marż i cen na leki refundowane, aptekarze chcą powetować sobie straty), a także do ograniczania stanów magazynowych leków na receptę na korzyść produktów OTC. Generalnie apteki zmieniają profil działalności i rozwijają biznes OTC kosztem biznesu Rx. Coraz więcej producentów wprowadza również do swojego portoflio produkty OTC, by zminimalizować straty na lekach refundowanych.

Copyright © Medyk sp. z o.o