2014-12-05 Aktualności

Od przyszłego roku rodziny wielodzietne będą mogły korzystać ze zniżek i dodatkowych uprawnień, które gwarantuje im przyjęta w Sejmie ustawa o Karcie Dużej Rodziny. Nie będzie wśród nich zniżek na zakup leków, ponieważ obowiązujące prawo zabrania aptekom informowania o udziale w programach propacjenckich. Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET apelował do posłów o zmianę tych przepisów. Bez skutku.

– Chcemy umożliwić rodzinom wielodzietnym zakup leków ze zniżką, bo wiemy, jak dużym obciążeniem dla ich budżetów domowych są wydatki ponoszone na leczenie. Powinniśmy zrobić wszystko, aby nie musiały dokonywać wyboru między lekami a jedzeniem – mówi Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET.

Jak wynika z badania „Ochrona zdrowia w gospodarstwach domowych w 2013 r.”, przeprowadzonego w pierwszym  kwartale 2014 r. przez Główny Urząd Statystyczny na reprezentatywnej próbie ok. 4,6 tys. gospodarstw domowych liczących 12,5 tys. osób, dla 55,1% gospodarstw zakup leków przepisanych na receptę lub zaleconych przez lekarza był dużym obciążeniem.

Z myślą o rodzinach wielodzietnych, w których wychowuje się troje i więcej dzieci, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opracowało program zniżek i dodatkowych uprawnień – Kartę Dużej Rodziny. Zyskał on postać rządowego projektu ustawy, którą posłowie przyjęli podczas posiedzenia Sejmu. Jeśli do końca roku ustawa zostanie przyjęta przez Senat i podpisana przez Prezydenta RP, to wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r.

- Rząd zaprosił do udziału w Karcie Dużej Rodziny także przedsiebiorstwa prywatne. Apteki zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych (w sumie kilka tysięcy placówek) zgłosiły akces do programu już w lutym 2014 r. Niestety, okazało się, że nie jesteśmy w nim mile widziani – dodaje Marcin Piskorski.

Na przeszkodzie stanął zakaz reklamy aptek w jego dzisiejszym brzmieniu: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”. Zakaz ten jest bardzo surowo egzekwowany, a za zakazaną reklamę uznaje się jakiekolwiek działania informacyjne wyróżniajace aptekę, także te dotyczące usług dla pacjentów czy oferowanych im programów zdrowotnych. Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET wielokrotnie występował do Ministra Zdrowia z wnioskiem o zmianę tych antypacjenckich i antyspołecznych, jego zdaniem, przepisów, które nie mają precedensu w krajach Unii Europejskiej. Bez rezultatu. Szkodliwość społeczną obecnych przepisów dostrzegają także organizacje pacjenckie i prorodzinne. 

– Pomoc pacjentom w zakupie leków nie ma nic wspólnego z reklamą leków, których pełno jest w radiu czy telewizji. Dzisiejsze przepisy nic z tym nie robią, za to zakazują pomocy rodzionom wielodzietnym. Uważam, że to absurd - komentuje to Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.

 

Copyright © Medyk sp. z o.o