2020-02-21 Aktualności

Wątroba się sprawdza

Kampania edukacyjna

Wątroba jest jednym z najważniejszych organów w organizmie człowieka. Odpowiedzialna jest za ponad 500 funkcji, a jej prawidłowe działanie wpływa pozytywnie na inne narządy wewnętrzne. Niestety, jak pokazują wyniki badania „Polacy a niealkoholowe stłuszczenie wątroby”, poziom wiedzy na temat wątroby oraz chorób tego narządu jest w naszym społeczeństwie wciąż bardzo niski. W celu zwiększenia świadomości na temat tego kluczowego narządu, ale przede wszystkim w obszarze niealkoholowego stłuszczenia wątroby, firma Sanofi rozpoczyna kampanię edukacyjną „Wątroba się sprawdza”.

Celem zrealizowanego we wrześniu 2019 r. przez agencję IPSOS badania, była m.in. ocena świadomości niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby (NAFLD), która jest aktualnie jednym z poważniejszych wyzwań medycznych i uznawana jest za globalną epidemię. Stłuszczenie definiuje się jako zwiększone odkładanie tłuszczu w obrębie komórek wątrobowych. Występowanie NAFLD jest w znacznym stopniu związane z epidemią otyłości, cukrzycą typu 2 oraz zespołem metabolicznym. Szacuje się, że jest to obecnie problem nawet 9 mln Polaków. Wyniki badania jasno wskazały, że aż 87% badanej grupy nie ma świadomości istnienia choroby. Niepokojący jest ponadto fakt, że takiej odpowiedzi udzieliło 81% osób z chorobami towarzyszącymi (nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2, hipercholesterolemia) i tyle samo procent ze wskaźnikiem BMI powyżej 40 (otyłość stopnia III), podczas gdy częstość występowania NAFLD jest w znacznym stopniu związana z epidemią otyłości, cukrzycą typu 2 czy nadciśnieniem tętniczym (składowe zespołu metabolicznego). Problemem okazuje się także diagnostyka chorób wątroby – tylko 10% respondentów wykonywało badania w tym w kierunku w przeciągu ostatniego roku (badania krwi, USG). 41% nie zrobiło tego nigdy.

Na pytanie „Czy wie Pan/i, że niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby może być groźna i prowadzić do marskości wątroby?” twierdząco odpowiada jedynie 40% badanych, 60% uważa, że NAFLD nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Co gorsza, uważa tak aż 52% osób z wymienianymi powyżej chorobami towarzyszącym.

Należy stwierdzić, że wiedza Polaków na temat niealkoholowego stłuszczenia wątroby – samej choroby, czynników ryzyka czy chorób współtowarzyszących pozostawia wiele do życzenia. Wydaje się jednak, że odpowiednio zaplanowane, wdrożone i konsekwentnie realizowane działania edukacyjne mogą odwrócić ten negatywny trend. 

Osią kampanii jest platforma edukacyjna www.WatrobaSieSprawdza.pl, z kluczowym elementem – testem pozwalającym ocenić m.in. poziom wiedzy na temat NAFLD. Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące choroby,  a także na pytania o styl życia, respondent otrzymuje rozbudowane, eksperckie podsumowanie, prezentujące zarówno jego poziom wiedzy o NAFLD, jak i komentarze nawiązujące do przedstawionego stylu życia. Istnieje także możliwość wpisania posiadanych wyników badań laboratoryjnych (ALT, AST, liczba płytek – PLT), co pozwala na wyliczenie wskaźników zwłóknienia wątroby. Ponadto na stronie zamieszczony został formularz z wywiadem w kierunku chorób wątroby, który ułatwi pacjentowi konsultację z lekarzem.

Na platformie znaleźć można pełen raport z badania IPSOS, prezentujący świadomość NAFLD w społeczeństwie polskim, również w formie filmu edukacyjnego. Więcej informacji na stronie www.WatrobaSieSprawdza.pl

Ekspertem kampanii jest Klaudia Wiśniewska, dietetyk kliniczny z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej w Warszawie (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny).

Copyright © Medyk sp. z o.o