2013-10-17 Aktualności

Z najnowszego raportu firmy badawczej PMR pt. "Rynek produktów OTC w Polsce 2013. Prognozy rozwoju na lata 2013-2016"  wynika, że w ciągu najbliższych czterech lat dynamiki notowane w segmencie produktów bez recepty będą dodatnie. Ogółem, według prognoz PMR, w latach 2013-2016 rynek produktów OTC osiągnie średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 6,6%.

Przed wejściem w życie ustawy refundacyjnej przewidywano, że głównym beneficjentem nowych zmian prawnych będzie sektor produktów sprzedawanych bez recepty. Ustawa odbiła się jednak znacząco również na aptecznej sprzedaży leków OTC i suplementów diety. Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego w sierpniu 2012 r., 14% ankietowanych ograniczyło swoje wydatki na leki OTC. Ponadto apteki zostały pozbawione możliwości reklamy (dozwolona jest jedynie reklama leków OTC wewnątrz aptek), a większość programów lojalnościowych zostało zamknięta lub zawieszona (były one ważnym kanałem promocji produktów OTC), co w znaczącym stopniu odbiło się na segmencie leków OTC i suplementów diety.

Ustawa refundacyjna spowodowała również wzrost cen produktów OTC, przy jednoczesnym spadku marż na leki OTC i suplementy diety (apteki rezygnowały z części swojej marży). Placówki apteczne ograniczały również stany magazynowe leków Rx na korzyść produktów OTC. Miało to związek z częstą aktualizacją grup limitowych leków refundowanych. Przejawem zmiany profilu działalności aptek z Rx na OTC było również powstawanie paraaptek - placówek oferujących przede wszystkim leki OTC, suplementy diety i kosmetyki. Nie są one zarejestrowane jako apteki i nie podlegają restrykcjom dotyczącym reklamy (z wyjątkiem zakazu reklamy produktów leczniczych).

Nastąpiły również zmiany w segmencie aptek internetowych, które są ważnym kanałem sprzedaży produktów OTC. W pierwszych miesiącach funkcjonowania ustawy część aptek internetowych zniknęła z rynku, co wynikało z niejasności zakazu reklamy – początkowe interpretacje zakładały, że nawet sama sprzedaż leków przez internet może być uznana za złamanie zakazu reklamy. Ustawa refundacyjna spowodowała również wyhamowanie przyrostu nowych aptek internetowych.

W 2012 r., według danych PMR, wartość rynku pozostała na niezmienionym poziomie w porównaniu do 2011 r. Jednocześnie wielu konsumentów kupiło pod koniec 2011 r. na zapas również produkty OTC. W związku z tym w 2012 r., zwłaszcza na początku, ograniczyli oni zakupy takich produktów. Po drugie, konsumenci ograniczyli zakupy produktów OTC, które nie są dobrami pierwszej potrzeby, wskutek konieczności poniesienia wyższych wydatków na leki refundowane Rx.

W ocenie PMR, za sprawą niskiej bazy z 2012 r. i wysokiej liczby infekcji, rynek produktów OTC odbije się w 2013 r. i osiągnie dodatnią dynamikę na poziomie blisko 11%. Podobnie jak w 2012 r., pozytywny wpływ na dynamikę rynku będą miały wprowadzenie nowych produktów oraz wzrost cen. Trend wprowadzeń nowych wersji produktów dotyczyć będzie zwłaszcza preparatów przeciw grypie i przeziębieniu. W 2013 r. kontynuowane będzie również ukierunkowanie aptek na produkty OTC, co będzie także napędzało wzrost rynku. Dodatkowo w 2013 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że podwyższona stawka podatku VAT (8% w przypadku leków) obowiązywać będzie do końca 2016 r., a nie, jak pierwotnie zakładano, do końca 2013 r. Podatek VAT nie będzie miał więc negatywnego wpływu na dynamiki rynku OTC w analizowanym okresie.

Ogółem, według prognoz PMR, w latach 2013-2016 rynek produktów OTC osiągnie średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 6,6%.

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © Medyk sp. z o.o