2019-05-07
Artykuł
Przy wprowadzeniu do obrotu niektórych produktów powstaje pewien problem z ich jednoznaczną klasyfikacją. Zaklasyfikowanie produktów do odpowiedniej grupy wskazuje, jakie prawo należy stosować. Ma to swoiste konsekwencje w zakresie rejestracji danego produktu, wymogów co do jego wytwarzania, transportu czy obrotu, ale także co do jego reklamy. Według prawa, ale też zasad etycznych produkt nie może bowiem wprowadzać pacjenta/konsumenta w błąd. W pierwszej części artykułu przedstawiono porównanie pogranicza oraz problemów klasyfikacji w różnych grupach produktowych pod względem obowiązujących przepisów prawnych. W drugiej części zebrano praktyczne przykłady różnego rodzaju pogranicza.
Rozpoczynając rozważania o produktach z pogranicza, należy zwrócić uwagę na samo słowo „pogranicze”. Pogranicze może być sztywne, określone prawem lub przechodzić jedno w drugie jak cząsteczki w przypadku dyfuzji.
W przestrzeni rynku przesyconego różnego rodzaju wyrobami istnieją produkty, które czasem ciężko jest zaklasyfikować do konkretnej grupy. Przy wprowadzeniu do obrotu takich produktów powstaje problem z ich klasyfikacją. Wybór i umiejscowienie produktów w odpowiedniej grupie może być, na przykład, źródłem istotnych przewag konkurencyjnych i finansowych.
Podmiot odpowiedzialny wprowadzając na rynek swój produkt, na podstawie składu, właściwości farmakologicznych oraz zgodnie z obowiązującym prawem, musi nadać mu odpowiedni status produktu leczniczego, wyrobu medycznego, suplementu diety, produktu biobójczego, kosmetyku lub innego produktu.