2013-11-20 Aktualności

Kampania "Tu i Teraz"

problemy kobiet z zaawansowanym rakiem piersi

"Tu i Teraz" to ogólnoeuropejska inicjatywa podnoszenia świadomości zaawansowanego raka piersi podjęta przez Novartis Oncology, przy wsparciu wielu czołowych ekspertów. Bada skutki tej choroby na poziomie jednostki i społeczeństwa, z naciskiem na istotną rolę, jaką kobiety pełnią w danych krajach i w całej Europie. Kampania ma na celu podniesienia poziomu wsparcia i opieki nad pacjentkami z zaawansowanym rakiem piersi w całej Europie.

Badanie "Tu i Teraz" zostało zlecone przez Novartis Oncology i przeprowadzone przez firmę Insight Research (od listopada 2012 r. do lipca 2013 r.) we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Grecji, Austrii, Polsce, Danii i Szwecji. W badaniu wzięło udział 158 chorych i 146 opiekunów rekrutowanych przede wszystkim za pośrednictwem lekarzy, a nie grup pacjentów.

W ankietach dążono do analizy informacji  dotyczących wkładu w życie społeczne i gospodarcze kobiet z zaawansowanym rakiem piersi oraz wpływu raka piersi na życie osobiste kobiet – emocjonalne i praktyczne. W Polsce swoimi spostrzeżeniami podzieliło się  30 pacjentek i 30 opiekunów. Jak wynika z  badania, 40% pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi w Polsce uważa, że ze względu na swoją chorobę są negatywnie postrzegane przez społeczeństwo. 40% pacjentek zgłasza występowanie codziennego bólu i dyskomfortu. Co trzecia pacjentka twierdzi, że utraciła pewność siebie, natomiast co piąta, że utraciła poczucie tożsamości. Część kobiet po usłyszeniu diagnozy o nawrocie wycofała się z kręgu bliskiej rodziny (13%), przyjaciół (13%) i współpracowników (7%). To pokazuje, jak potrzebna jest poprawa wsparcia dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi, aby nie czuły się wykluczone i niedoceniane przez społeczeństwo.

13% kobiet z zaawansowanym rakiem piersi w Polsce pracuje na pełen etat. 69% zatrudnionych pacjentek musiało wprowadzić jakieś zmiany związane z zatrudnieniem w bezpośrednim związku z chorobą – 27% musiało zrezygnować z pracy na pewien okres, aż 53% musiało całkowicie zrezygnować z pracy. Ze wszystkich pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi ankietowanych w Polsce 67% odczuło spadek dochodu w gospodarstwie domowym, przy czym 17% pacjentek stwierdziło, że dochód zmniejszył się o ponad połowę. Po rozpoznaniu zaawansowanego raka piersi możliwość wypełniania przez pacjentki aktywnej roli w gospodarstwie domowym istotnie się zmniejszyła. Podobnie zmniejszył się też wkład kobiet w społeczeństwo poza kręgiem rodziny. Wcześniej 37% pacjentek zapewniało wsparcie emocjonalne, a 27% wsparcie praktyczne przyjaciołom i sąsiadom. Po nawrocie choroby te wartości spadły odpowiednio do 27% i 17%.

Jedynie 10% kobiet z zaawansowanym rakiem piersi otrzymało wsparcie od grup pacjentów, a mniej niż jedna trzecia otrzymała wsparcie od innych pacjentek z rakiem piersi. Aż 89% ankietowanych pacjentek było zadowolonych ze wsparcia otrzymanego od onkologów, chociaż około trzech czwartych (77%) ankietowanych pacjentek uważa, że dostęp do lekarzy i interakcje z lekarzami to najważniejszy obszar do poprawy. Dwie trzecie (66%) podkreśla, że najważniejszym obszarem do zmiany jest dobrobyt osobisty i jakość życia.  

Ankieta przeprowadzona wśród kobiet z nawrotem raka piersi miała pokazać uczucia, a także emocjonalne i społeczne zmagania, z jakimi muszą poradzić sobie chore. Wyniki jednoznacznie wskazują, jak wiele jest do zrobienia w Polsce.  Odbiorcami kampanii „Tu i Teraz” są lekarze, którzy mogą być ogromnym wsparciem dla swoich pacjentek, u których zdiagnozowano nawrót. To także decydenci, na których spoczywa obowiązek zapewnienia dostępu do opieki dla chorych z zaawansowanym rakiem piersi.

 

 

 

 

Copyright © Medyk sp. z o.o