2015-05-14 Aktualności

Światowy Dzień Farmaceuty

Specyfika pracy aptekarza

Światowy Dzień Farmaceuty (14 maja 2015 r.) to doskonała okazja do popularyzacji idei opieki farmaceutycznej, która jest ukierunkowana na fachową pomoc, wsparcie oraz zrozumienie. To farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii, czego efektem jest poprawa jakości życia pacjentów. Zawód aptekarza wymaga więc nie tylko ukończenia trudnych studiów i specjalistycznej wiedzy, ale także zdolności interpersonalnych.

Jak wynika z badania opinii „RECEPTA na sukces w farmacji”, zainicjowanego przez firmę Gedeon Richter, cechy, które powinny definiować farmaceutę to przede wszystkim: cierpliwość i empatia wobec pacjenta, komunikatywność oraz nastawienie na ciągłe poszerzanie swojej wiedzy. Ze względu na specyfikę pracy aptekarza, klienci słusznie stawiają farmaceutom wysokie wymagania, oczekując nie tylko pomocy przy wyborze leku, ale również życzliwej i szybkiej obsługi. Klienci niestety czasami traktują farmaceutów jak sprzedawców w sklepie, nie pamiętają na przykład o terminie realizacji recepty albo żądają wydania leku bez jej okazania. Aptekarz nawet w takich sytuacjach jest zobligowany do tego, aby wyjaśnić każdą wątpliwość swojego klienta. 

„Już podczas studiów młodzi farmaceuci uczą się, że rozmowa z pacjentem jest bardzo istotna zarówno z punktu widzenia klienta, jak i samego aptekarza. Odwiedzając aptekę, pacjenci często nie zdają sobie jednak sprawy, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie do takiej wizyty. Niestety, duża część osób uważa, że jest to niepotrzebne, ponieważ na bieżąco może odpowiadać na pytania specjalisty. Pytania te nierzadko pozostają bez odpowiedzi – klienci nie wiedzą, jakie dokładnie leki przyjmują, czy na jakie dolegliwości jeszcze się leczą. Bywa też tak, że część informacji jest ukrywana, ponieważ niektórzy wstydzą się powiedzieć o pewnych objawach lub nałogach, albo po prostu uważają je za nieistotne. Zdarza się też, że boją się zadawać pytań – nie wiedzą, jakie kwestie warto poruszyć lub obawiają się, że ich problem zostanie zbagatelizowany. Pamiętajmy jednak, że zaufanie i szczerość w rozmowie skraca czas wizyty, ułatwia pracę farmaceuty i pomaga w dobraniu najlepszych medykamentów” – wyjaśnia p. Karolina – magister farmacji, pracująca w stołecznej aptece.

 

Copyright © Medyk sp. z o.o