Rozpoczęła siÄ™ druga edycja ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pt. „Porozmawiajmy szczerze o otyÅ‚oÅ›ci”. Jej celem jest budowanie spoÅ‚ecznej Å›wiadomoÅ›ci, że otyÅ‚ość to choroba, którÄ… należy i można leczyć. Brak zrozumienia charakteru otyÅ‚oÅ›ci przekÅ‚ada siÄ™ na przekonanie, że jest ona Å›wiadomym wyborem chorego. Powszechnym jest obarczanie go odpowiedzialnoÅ›ciÄ… i winÄ… za rozwój nadmiernej masy ciaÅ‚a. Oznacza to, że osoby z otyÅ‚oÅ›ciÄ… muszÄ… mierzyć siÄ™ nie tylko z tym, co przynosi sama choroba, ale dodatkowo z nieprzychylnoÅ›ciÄ… spoÅ‚ecznÄ…, która nierzadko przybiera formÄ™ hejtu i stygmatyzacji. Badania CBOS z 2019 r. wskazujÄ…, że 59% dorosÅ‚ych Polaków waży za dużo, a od 2010 r. odsetek ten wzrósÅ‚ o 13%.
Otyłość to bez wątpienia jedno z największych wyzwań zdrowotnych XXI wieku. Skala oraz dynamika zachorowań czynią z otyłości priorytet ochrony zdrowia. W Polsce już co 6. kobieta i co 7. mężczyzna choruje na otyłość. Wyniki badań pokazują systematyczny wzrost zachorowań na tę chorobę. W ciągu ostatnich lat problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi znacząco się pogłębiły. Z badań zrealizowanych w ramach kampanii wynika, że aż 80% osób z otyłością nie postrzega jej jako choroby, a jedynie jako defekt estetyczny.
Brak Å›wiadomoÅ›ci choroby, jakÄ… jest otyÅ‚ość powoduje, że jest to choroba przede wszystkim niezdiagnozowana, a co za tymi idzie – nieleczona. Jest rozpoznawana zdecydowanie za późno, a może powodować, jak żadna inna choroba, ponad 200 powikÅ‚aÅ„. WedÅ‚ug szacunków z powodu pandemii otyÅ‚oÅ›ci do 2050 r. dÅ‚ugość życia przeciÄ™tnego Polaka zmniejszy siÄ™ aż o 4 lata. Dane bijÄ… na alarm i wymuszajÄ… podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w różnych grupach spoÅ‚ecznych – od najmÅ‚odszych do najstarszych, ale też i wÅ›ród lekarzy, by wiedzieli, jak postÄ™pować z pacjentem chorujÄ…cym na otyÅ‚ość, który pojawia siÄ™ w ich gabinecie – wyjaÅ›nia prof. dr hab. n. med. PaweÅ‚ BogdaÅ„ski, Katedra i ZakÅ‚ad Leczenia OtyÅ‚oÅ›ci, ZaburzeÅ„ Metabolicznych oraz Dietetyki Klinicznej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu Prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia OtyÅ‚oÅ›ci (PTLO).
Dyskryminacja i niezrozumienie
Osoby chorujące na otyłość często spotykają się z brakiem zrozumienia ze strony swojego otoczenia, a mity, które krążą wokół tej choroby, sprawiają, że czują się wykluczeni. Tymczasem wielu pacjentów, mimo wysiłków i ogromnej pracy, nie jest w stanie samodzielnie redukować masy ciała do poziomu, który nie zagraża ich życiu. Dlatego tak istotny jest kontakt z lekarzem, który wskaże odpowiednie kierunki działań. Dzięki rozwojowi medycyny możliwe staje się dzisiaj indywidualne podejście do pacjenta z otyłością. Dostępne są różne metody leczenia i to pacjent w porozumieniu z lekarzem decyduje, która metoda jest zgodna z jego oczekiwaniami. Najważniejsze to zrobić pierwszy krok w stronę zdrowia i porozmawiać z lekarzem o terapii otyłości.
Z badań opinii społecznej zrealizowanych w ramach kampanii wynika, że zdecydowanie najczęściej wskazywanym źródłem dyskryminacji ze względu na masę ciała jest szkoła (61%), Internet, w tym media społecznościowe, (38%) oraz miejsca publiczne (33%). Dlatego też kluczowa jest szczera rozmowa o leczeniu otyłości, tak, aby pacjent z otyłością nie był w tym procesie pozostawiony sam sobie.
Otyłość się leczy
O wdrożeniu leczenia farmakologicznego w chorobie otyÅ‚oÅ›ciowej zawsze decyduje lekarz. Obecnie dostÄ™pne sÄ… w Polsce trzy leki uÅ‚atwiajÄ…ce redukcjÄ™ masy ciaÅ‚a: liraglutyd – lek z grupy analogów GLP-1, który powoduje zmniejszenie masy ciaÅ‚a, kontroluje Å‚aknienie, zwiÄ™kszajÄ…c uczucie sytoÅ›ci i zmniejszajÄ…c uczucie gÅ‚odu, co ważne – zmniejszajÄ…c równoczeÅ›nie ryzyko rozwoju powikÅ‚aÅ„ np. cukrzycy; poÅ‚Ä…czenie chlorowodorku bupropionu i naltreksonu – zwiÄ™ksza uczucie sytoÅ›ci i zmniejsza odczucie przyjemnoÅ›ci zwiÄ…zanej ze spożywaniem pokarmów poprzez dziaÅ‚ania na oÅ›rodkowy ukÅ‚ad nerwowy oraz inhibitor lipaz – lek hamujÄ…cy wchÅ‚anianie tÅ‚uszczu z przewodu pokarmowego.
Kampania
W ramach kampanii powstał spot edukacyjny, do którego zaangażowani zostali pacjenci z otyłością oraz ambasador kampani Cezary Żak. Bohaterowie spotu przyznają, że sami na co dzień mierzą się z nieprzychylnymi komentarzami, co nie pomaga im w procesie leczenia.
Inicjatorem kampanii jest Polskie Towarzystwo Leczenia Otyłości, mecenasem firma Novo Nordisk, a partnerami kampanii są: Stowarzyszenie Pacjentów Bariatrycznych CHLO oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał kampanii swój patronat. W ramach kampanii powstała nowa odsłona strony internetowej www.ootylosci.pl, uruchomiono również fan page kampanii na Facebooku oraz kanał na YouTube.
Na skróty
Copyright © Medyk sp. z o.o